رزرواسیون مهر
ورود/ثبت‌نام
رزرو هتل داخلی

خانه اخوان حقیقی

تفریحی اصفهان

محله پشت بارو یكی از محلات قدیمی اصفهان است كه تا قبل از تغییر پایتخت در زمان صفویان از محلات آباد بود و در آن روزگار دارای خانه ها با شكوه و مجلل بسیار بود كه متاسفانه بسیاری از آنها از بین رفته اند. یكی از این خانه ها خانه اخوان حقیقی است كه از بناهای بسیار جالب دوران زندیه است. این خانه در كوچه ای به نام كوچه 11 پیچ واقع شده وتعمیرات و مرمت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده و قسمتی از آن نیز در سالهای اخیر مرمت و بازسازی شده است. معماری خانه حقیقی تماما دارای نشانه های صفوی است و كمتر عنصر قاجار در آن دیده میشود. ارتباط این خانه با گذر مجاور با هشتی نسبتا وسیعی صورت می گرفته است ورود به خانه نیز با یك چرخش 90 درجه صورت می گیرد. پس از ورود به حیاط، فضای نسبتا بزرگی شامل حوض -كف حیاط كه آجر فرش شده و باغچه نمایان است. در قسمت شمال اتاق شاه نشین با پنجره ارسی بسیار زیبایی قرار دارد كه دیوارهای آن با تزئینات مقرنس كاری و نقاشی رسمی بندی شده اند. اتاقهای طرفین قرینه یكدیگرند و فقط اتاق شمال شرقی تزئینات طلا كاری و گل و بوته ای بسیار نفیس درارد. همین تزئینات ارتباط خانه به دوران زندیه را تایید می كند. در جبهه شرقی ساختمان سالن دیگری واقع شده كه در آن روزگار به ساكنان خانه اختصاص داشته و ارتباطی با مهمانان نداشته است. در جبهه غربی، اتاقها و راهروهای طرفین آن قرار گرفته است. خانه حقیقی همچون سایر خانه های ایرانی دارای خلوت با بیرونی بوده كه در سمت شرق ساختمان واقع شده است. خانه حقیقی تا قبل از انقلاب در مالكیت خصوصی افراد بود كه در ابتدای دهه 1350 توسط دولت وقت خریداری و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت. در جنگ تحمیلی نیز آسیبهائی به خانه وارد شد كه توسط استادكاران و معماران سنتی به همان شیوه اصلی بازسازی گردید. بطوریكه پنجره های ارسی این خانه از نفایس هنر مشبك به شمار میرود. خانه اخوان حقیقیی با تزئینات بسیار زیبا و مقرنس كاریهای نفیس سبك صفوی و قطار بندی و پرده سازیهای رنگی در قسمت ازاره های دیوارها در عداد آثار بسیار جالب و دیدنی شهر اصفهان است كه در حال حاضر در اختیار دانشگاه هنر می باشد. آنچه این خانه زیبا و جالب را در شمار جاذبه های نفیس اصفهان قرار میدهد. شباهت تزئینات طلا كاری و گل و بوته ای آن آن با تزئینات ارگ كریم خانی در شیراز است. این شباهت به حدی است كه با قاطعیت می توان این اثر را مربوط به دوران زندیه دانست.